Energie-container voor een zero emissie bouwplaats

Weer een deelproject onder de Groene Waterstofbooster afgerond!

Deze keer betrof het een vraag van een Groninger startup, die actief is met kleine schaal brandstofcellen en electrolysers (als importeur). René Wit van H2planet (doubleyouenergy) is daarnaast actief met het daadwerkelijk testen en plaatsen van de apparatuur. Bijvoorbeeld met de door hem en collega Remco de Vries ontwikkelde h2bakfiets, door het leveren en inbouwen van de klimaat apparatuur in het Tiny Waterstof House Hoogeveen en door allerlei samenwerkingstrajecten aan te gaan. Zoals de samenwerking met Koninklijke Oosterhof Holman (KOH) in het kader van een Groene Waterstof Booster deel-project.

Koninklijke Oosterhof Holman is actief in de grond-, weg- en waterbouw en milieutechniek en wilde een energie-container ontwikkelen waarmee op de bouwplaats off grid elektriciteit kan worden geleverd, zonder emissies. Toepassing van zo’n energie-container voor KOH van belang voor projecten in of vlakbij natura 2000 gebieden. Met zon PV, opslag in accu’s, maar ook met waterstof waar met een brandstofcel weer elektriciteit van gemaakt wordt. De elektriciteit wordt ‘s nachts gebruikt om het elektrisch aangedreven materieel -graafmachines en heftrucks- weer op te laden. En René Wit? Hij leverde de brandstofcellen in de energie-container en wilde graag weten hoe de performance van de brandstofcellen bij het gebruik is.

Hoe het zit met alle veiligheidseisen rond de samengestelde energie-container? Vanuit Groene Waterstof Booster nam KIWA- expert Rashi Mor de opdracht aan: zij beoordeelde de opzet van de container, bekeek de uitvoering, bekeek de beschrijvingen, fabrieks-eisen en wettelijke eisen. Dit resulteerde in een eindrapport met een heel aantal observaties, tips en adviezen. Op 11 mei bespraken we het eindrapport op locatie bij Oosterhof Holman in Grijpskerk. Mooi dat de energie-container daar net geparkeerd stond (en niet in gebruik was op een bouwplaats elders in het land). Konden we hem meteen ‘in het echt’ van binnen bekijken.

 

 

En hoe gaat het nu verder?

  • H2planet gaat de meetgegevens verder analyseren en gebruikt de opgedane kennis voor andere projecten.
  • KOH gaat aan de slag met het doorvoeren van de adviespunten en daarna zou het formeel laten certificeren van de energie-container beperkte inspanning vereisen. Een openstaande onderzoeksvraag is het kijken naar de mogelijkheden van watergekoelde brandstofcellen: duurder, maar de koeling verlengd de levensduur van de membranen in de FC significant. De interesse van KOH is veel breder: bv. Het ontwikkelen van een testfaciliteit voor gesloten aquathermie systemen en het produceren van waterstof op hun eigen terrein via een combinatie zon/wind energie.
  • KIWA expert Rashi Mor gaat nu verder met een nieuw deelproject van GWB: Een project met brandstofcel-elektrische bootjes in Friesland. Maar daarover later meer.

 

Het GWB team voor de energie-container.

V.l.n.r. Remco de Vries, Rashi Mor, Rene Wit en Freddy de Bruin