Waterstof in het onderwijs
Eén van de pijlers van het consortiumproject de Groene Waterstof Booster is het mee-ontwikkelen van kennis en vaardigheden op het gebied van waterstoftechnologie. Voor studenten van MBO, HBO en WO. En ook voor professionals. De zeven Noordelijke MBO-instellingen in het samenwerkingsverband EnergyCollege zijn al behoorlijk op weg en ontwikkelen het waterstof-curriculum. Theorie en praktijk vallen onder de vlag van het project Gas 2.0.
Ook bij de HBO en masteropleidingen van de Hanzehogeschool Groningen wordt gekeken hoe waterstof, als onderdeel van het energiesysteem van de toekomst, een plek kan krijgen in het onderwijs. Deze week was er was er een drievoudige primeur. De eerste afstudeerders van de nieuwe tweejarige deeltijdopleiding ‘Associate Degree Automotive’ van Engineering rondden hun opleiding af met een praktijkexamen waarin ze een prototype van een waterstofauto bouwden. Dit was de eerste praktijktoets met waterstof als brandstofcel bij een deeltijdopleiding.
Stuwende kracht achter deze waterstofactiviteiten is Cor Scholte, docent Engineering aan de Hanzehogeschool en enthousiast bezig met waterstof. Zo ontwikkelde hij al eens een waterstofbarbecue, gewoon om te laten zien dat dat kan. En net zo veilig als een gewone (gas)barbecue. Cor is alweer met de volgende stappen bezig. De waterstofauto’s worden weer uit elkaar gehaald en volgend jaar opnieuw gebruikt.